1.1 Avtal

Vid beställning ingås avtal när du väljer att bekräfta köp i kassan. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, t.ex. priser, specifikation eller tekniska problem. Då produktinformationen för det mesta kommer ifrån leverantörer avsäger vi oss ansvar för denna. Vid eventuellt fel information har du naturligtvis rätt att häva ditt köp med hänvisning till detta. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.

Niotek IT AB ingår endast avtal med personer över 18 år eller med målsmans medgivande. 

2.1 Betalning
Alla priser på nya produkter är inklusive 25% moms, på begagnade produkter tillämpar vi VMB (Vinstmarginalbeskattning). 
Som kund hos oss kan du välja mellan följande betalningssätt:

Betal/Kreditkort
Betalning med VISA eller Mastercard utfärdade av svensk bank. Pengarna dras direkt från ditt konto när du lägger ordern.

Svea Faktura & Delbetalning
Ett av de säkraste betalsystemen som finns i Norden idag.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag.

3.1 Leverans & Leveranstid
Vid ordertillfället anger kunden den önskade leveransadressen, dit order sedan kommer att levereras till, särskilda krav på leveransadressen kan ställas vid olika betalningsalternativ, tex av Svea.

Postnord:
Beställningar som läggs en vardag innan kl. 15:00 skickas samma dag. Beställer du en produkt från oss är det en normal leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Är det en mindre produkt skickas den som brev till brevlåda, är den något större så skickas den som spårbart varubrev till din brevlåda.

Paket som väger mer än 1kg skickas som paket och kan hämtas ut hos ditt närmaste ombud.

Försändelser som levereras till ett ombud har kunden 7 dagar på sig att hämta ut, efter det går försändelsen i retur till Niotek och medför kostnader för oss. Niotek kan komma att kräva ytterligare kostnader för din retur eller om du som kund vill ha försändelsen skickad igen.


3.2 Transportrisken
Vi står för transportrisken, om produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig.

3.3 Skada vid leverans / Saknad leverans
Vi kontrollerar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet åt dig.

Om produkten är skadad vid leveransen måste du kontakta oss angående detta inom 3 dagar efter mottagen leverans. Som skada räknas både synliga och dolda skador. Vid synliga skador på emballaget skall detta anmälas direkt.
Försändelser med synliga skador skickade med Postnord skall anmälas direkt till oss.

Du inte får använda den skadade produkten och du måste behålla allt emballage. Detta för att transportören kommer besiktiga hela godset inklusive emballage.

4.1 Frakt och Fraktkostnad
Niotek IT AB tillämpar fri frakt oavsett produkt eller belopp du handlar för. Detta gäller endast inom Sveriges gränser. Vi tar istället betalt för returer från 69kr och uppåt beroende på vilken produkt det gäller.


4.2 Frakt och Fraktkostnad utanför Sverige
Niotek IT AB levererar endast paket till kunder inom Sveriges gränser. Om du bor i ett annat land och lägger order ändå så kan Niotek välja att leverera till dig, men kostnaden för frakt tillkommer.

5.1 Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 kalenderdagar från det att du tagit emot varan, utan någon speciell anledning. Produkten måste vara komplett och i märkbart oförändrat skick, detta gäller dock inte förbrukningsvaror och mjukvaror med bruten försegling på produkten. D.v.s. fick du produkten inplastad eller plomberad, måste produkten fortfarande vara obruten när den skickas tillbaka till oss.

Kunden måste göra en returanmälan via e-post på adressen order[a]niotek.se. Ingen retur behandlas utan att returanmälan har upprättats och att du fått denna besvarad. Niotek  återbetalar ej kostnaden för frakten till kund samt för frakten tillbaka till Niotek Games. Samtliga frakter bekostas av kunden. Priset för returfrakt beror helt på vad paketet väger. 

Vid postretur av en vara tänk på att kunden ansvarar för att varan är väl skyddad i transporten till oss. För att vara säker på att varan skickas säkert bör den returneras i det ursprungliga emballaget den levererades i. 

5.2 Bytesrätt
Kunder hos Niotek IT AB har alltid 60 dagars bytesrätt på obrutna/plomberade varor. Kunden behöver inte byta mot en vara om denne inte vill utan kan istället få ett tillgodokvitto motsvarande beloppet på sitt kvitto, minus kostnaden för frakten.


6.1 Personuppgifter
Vi kommer inte spara era uppgifter längre än vi nödvändigtvis behöver, men vi behöver spara uppgifterna i upp till tre år från ditt senaste köp. Detta för att vi skall kunna hantera eventuella returer och garanti & reklamationsärenden, samt när andra svenska lagar säger att vi måste spara uppgifter. 

För att vi ska kunna erbjuda dig Klarnas betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Klarna, så som kontakt- och orderinformation, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

7.1 Garanti

Alla våra produkter kommer med minst 12 månaders garanti från tillverkaren. I övrigt så har alla nya produkter 3 års reklamationsrätt enligt konsumentverkets rekommendationer. 

8.1 Force majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter och liknande händelser utom vår kontroll vilken ej kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från vår sida, vilket gör att vi ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att Niotek befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.